Lichtsluis Infrarood
Deze Lichtsluis is ideaal voor gebruik bij hoge omgevingslichtomstandigheden.
En zeer geschrikt om bestaande modelbanen achteraf te automatiseren.
Voor zowel binnen als buiten modelbanen!
IR Lichtsluis, dit is een systeem waarbij een IR LED in contact staat met een IR ontvanger via een Infra Rood lichtstraal.
IR licht is voor de mens niet zichtbaar licht.
De IR LED en de IR ontvanger worden dan geplaatst aan beide zijkanten van b.v. de rails.
Treinen die daar tussendoor rijden onderbreken de IR lichtstraal.
De onderbreking van de IR lichtstraal wordt omgezet in een terugmeld signaal in de aangesloten terugmelder.
Geschikt voor alle modelspoor breedtes.
Hetbereik van deze lichtsluis is 60 cm, maar met toepassing van een tweede IR Led 110 cm.
Dit is een infrarood detector met een integrale modulatie drive.
Een externe infrarood-emitter is sync-gemoduleerd met een tweedraadsysteem.
Externe interferentie wordt geëlimineerd door gebruik te maken van een comparator en sync-detector circuit.
Het elimineren van ongewenste signalen wordt gedetecteerd, deze Lichtsluis is daarom ideaal voor gebruik bij hoge omgevingslichtomstandigheden.
Wat zijn de voordelen van een lichtsluis:
Om terugmelders te activeren kunnen verschillende melders vanaf de modelspoorbaan worden gebruikt:
- Massa detectie, hierbij is 1 spoorstaaf onderbroken/geïsoleerd waarbij de terugmelding wordt geactiveerd door de wielen, mogelijk met märklin K-rails en C-rails
- Stroomdetectie, melding via een stroomdetector, het stroom verbruik van de lok in een geïsoleerd stuk rail wordt omgezet naar een signaal dat de terugmelder activeert, moet worden gebruikt bij Märklin Metaalrails of 2-rail gelijkstroom systemen
- Kontakt rails, in de rails zit een contact dat wordt geactiveerd door de lok en/of de wagons
- Reed Relais, in de rail bedding wordt een reed relais aangelegd, de treinen moeten zijn voorzien van magneetjes, om de reed relais te activeren.
Toepasbaar bij alle soorten rails.
Bovengenoemde systemen hebben het nadeel dat deze "vast" in de rails zijn aangebracht.
Op moeilijk bereikbare plaatsen kan dat een groot nadeel zijn, zoals bij schaduwstations of rails in de bergen.
Met de lichtsluis kunnen bovengenoemde nadelen worden vermeden.
Ook een GROOT voordeel is dat de lichtsluis toegepast kan worden in al bestaande modelbanen!
Wordt aan gewerkt |